טקסט שיווקי: 10 טיפים לעריכה מנצחת של מאמר שיווקי

מי שכותב טקסט שיווקי עבור עצמו או עבור לקוח פעם אחת בלבד, מבלי לבצע עריכה – הוא רשלן חסר תקנה • בתהליך העריכה מארגנים את הטקסט מחדש כדי שיהפוך לכלי עוצמתי, מאורגן וחד • מסדרים את הטקסט – ומורידים ומחליפים מילים שלא תורמות להעברת התחושות והרעיונות שאנו מעוניינים להעביר • רוצים ללמוד איך לשפץ ולחדד את הטקסטים השיווקיים שלכם? המאמר הזה בשבילכם

אסור לכתוב תוכן שיווקי פעם אחת בלבד ולשלוח ללקוח, מבלי לעבור עליו לפחות פעם אחת. יש רק מעט יחידי סגולה שמסוגלים לכתוב תוכן שיווקי מוצלח בפעם אחת, וכנראה שהם ממילא לא קוראים את המדריך הזה, כי הם יכולים לכתוב אותו בעצמם. זו תהיה רשלנות עצומה לכתוב עבורכם או עבור הלקוחות שלכם תוכן שיווקי מבלי לעבור עליו, ללטש, לערוך ולבצע הגהה. בקיצור, בואו נלמד איך להיות מקצוענים ולא רשלנים.

בשני המאמרים הראשונים הסברנו לכם על קופירייטינג, והענקו לכם את כלל הברזל לכתיבת תוכן שיווקי. בנוסף, סיפקנו לכם את נוסחת AIDA, לכתיבת תוכן שיווקי מנצח. אז עכשיו, שעברנו את השלב של הכתיבה, בואו נעבור לחלק קל יותר, אבל חשוב לא פחות – העריכה.

את כתיבת התוכן ניתן להמשיל לתקופת ההריון והלידה. זה החלק הקשה והכואב, שדורש מהקופירייטר או מכותב התוכן את התעצומות המחשבתיות, הרוגע והנחת – לאמץ את הזיכרון ולהפעיל את כל התאים האפורים במוח. לאחר שלב הכתיבה מופיעה מולכם הסקיצה הראשונית – הטיוטא, שמהווה את בסיס הטקסט השיווקי שלכם. 

העריכה משולה לשלב גידול הילד. תהליך שניתן ליהנות ממנו, לקחת אותו יותר באיזי ולזרום איתו. אמנם התהליך דורש מחשבה, אבל הוא טכני ברובו ונתון לביצוע של דגשים שניתן ללמוד יחסית בקלות. אז אם אתם כותבים פוסטים לעצמכם או ללקוחות שלכם, כותבים דוא"לים, מסרונים שיווקיים, כתבות יח"צ, כתבות לטבולה או כל תוכן שיווקי ופרסומי אחר, כדאי לכם לקרוא את המאמר הזה (וגם את השניים שקדמו לו).

לטשו את היהלום בטקסט שיווקי

זכרו, העריכה הופכת את כלל הרעיונות, המחשבות והרגשות שאתם רוצים להעביר ללקוח, לכדי כלי תקיפה אחד, הרמוני – קלשון מהוקצע, מאורגן וחד. הרי כשמוצאים יהלום, הוא נראה יותר כמו גוש פחם. מתי הוא מתייפה והופך לתאוות כולן? לאחר שלב הליטוש, וכמוהו הטקסט השיווקי שלכם.

אם תקחו את הטיוטה הראשונית של חלק מהקופירייטרים הטובים בעולם, כפי שמעיד הקופירייטר האגדי ג'ון שוגרמן, ותגישו אותו למורה לאנגלית, היא ככל הנראה תעיר על האיות המחריד, הדקדוק הנוראי וחוסר התחביר. 

טקסט שיווקי
טקסט שיווקי

טקסט שיווקי מנצח = מעט מילים להעברת רעיון

מוד רגשי ונפשי

מפני שהעריכה היא קלה יותר מהכתיבה, נסו להיכנס לאותו המוד הרגשי, הנפשי ורמת המוטיבציה שהייתה לכם בזמן הכתיבה. הטיפ של ג'ון שוגרמן לאנשי תוכן וקריאייטיב הוא לצאת לטבע, לעשות דברים שאתם אוהבים ותמיד לנקות את הראש. הטיפ הנוסף (שהבוסים פחות אוהבים) הוא לצאת להרבה הפסקות קצרות באמצע המשמרת ותמיד לחזור רעננים. ובכלל, רצוי שבחברת פרסום תהיה קומה נפרדת לאנשי הקריאייטיב.

פעיל ולא סביל

"המוצר שלנו ישפר לכם את החיים" – ולא "החיים שלכם ישתפרו על ידי המוצר שלנו". המשפט הראשון הוא פעיל, והשני סביל. העיקרון הוא פשוט. ראשית, טקסט פעיל הוא קל לקריאה ויותר אינטואיטיבי. הרובד הלשוני שלו הוא נמוך, נגיש ועממי יותר. דבר שני, כותבי תוכן שיווקי מעוניינים לשדר עשייה, פעלתנות, ולהגיש ללקוח הפוטנציאלי את הטקסט על מגש של כסף. דבר שלישי, שפה פעילה תורמת לקצב קריאה מהיר יותר.

מילים מועטות בטקסט שיווקי

טקסט שיווקי יכול להיות קצר, בינוני או ארוך, אלא שיש כלל שיש לדבוק בו. הכלל הוא כזה: יש להשתמש בכמות המועטה ביותר של מילים על מנת להעביר את הרעיון, התחושות והרגשות שאתם מעוניינים להעביר בטקסט. כדי לתרגל את העיקרון הזה, מצאו טקסט שיווקי באורך של כ-50 מילים, ונסו לצמצם אותו לכדי כ-35 מילים, מבלי לפגוע ברעיון, בתחושות וברגשות שהטקסט מנסה להעביר.

משפטים קצרים

טקסט שיווקי יותר דומה לטקסט עיתונאי ופחות לטקסט אקדמי. בטקסט שיווקי ועיתונאי המשפטים קצרים. המעברים המהירים מייצרים לקורא רצף. כתבו משפטים קצרים, בין 6 ל-12 מילים. כותבים ותיקים יבינו מתי יש מקום להאריך, מבלי לפגוע בקצב של הטקסט.

קצב

לטקסט יש קצב מסוים. מי שקרא את המאמרים הקודמים, מבין טוב יותר איך ליצור קצב טוב לטקסט שיווקי. הקצב תלוי גם בסגנון של הכותב. הכותב והעורך (לרוב זה אותו בן אדם) יקבעו את התדר הכללי של הטקסט, באמצעות יישום הדגשים המופיעים במאמר זה. בתהליך העריכה דאגו דואגים לשמר על הטקסט קצבי, כזה שיהיה נעים וערב לעיניים של הקורא הפוטנציאלי.

הרעיון המרכזי/הליבה

אל תתפזרו. אל תדבקו בנושאים צדדיים ושוליים בעיני הלקוח. החליפו מילים שיש להן תרומה מועטה לתחושה הכללית של המודעה למילים חדשות, המבטאות את מחשבותיך טוב יותר. לעיתים יש להוסיף מילים כדי להבהיר את המחשבות. היצמדו לליבת הטקסט. 

למדו עברית והגהה

אם אתם כותבים עבור חברת בניה, אתם כותבים עבור חברת "הבנים שלה". עדיף שתכתבו עבור חברת בנייה עם שני יו"דים. עברית שפה קשה, אבל מי שאין לו נכונות ללמוד כללי לשון, דקדוק, תחביר והגהה, שיחפש מקצוע אחר או שישלם לכותבים ועורכים מיומנים. אל תעשו לעצמכם או ללקוח שלכם פאדיחות.

תרגול כתיבת טקסט שיווקי

יש הרבה תיאוריות בנוגע לתרגול. יש כאלה שאומרים שצוברים מקצועיות אחרי 10 אלף שעות מאותו הדבר, אחרים יגידו שמספיקים שעתיים-שלוש ביום. אבל, בשורה התחתונה, כדי להיות טובים באמת, אתם חייבים לכתוב ולערוך המון טקסטים.

ביקורת

כמו כל דבר טוב, עריכה היא עולם שלם של סגנונות, אבל עדיין יש עקרונות מנחים ומרכזיים. חשוב מאוד להיות נטולי אגו, להרכין את הראש ולהקשיב להערות ולבולדים האדומים של אנשי המקצוע הוותיקים.

עכשיו תערכו שוב

סיימתם לערוך? מעולה! עכשיו תערכו שוב, ושוב ושוב. עד שאתם שלמים עם הטקסט השיווקי.

דגשים וטיפים לכתיבת טקסט שיווקי.