בניית תוכנית עסקית ב-3 עמודים בלבד!

יזמים? בעלי עסקים קטנים? לתוכניות עסקיות ארוכות ומפורטות יש יתרונות רבים, לצד לא מעט חסרונות • במאמר זה אנחנו נלמד אתכם את הבסיס לבניית תוכנית עסקית קצרה ואיכותית • לכבוד השנה האזרחית החדשה, פאפא דיגיטל מאחלת לכם, צמיחה, תכנון והצלחה בכל מעשה ידיכם.

האפשרות לעשות תוכנית עסקית מאוד ארוכה ומאוד מפורטת ומנומקת קיימת, ויש לה יתרונות. מאמר זה לא יוצא בשום אופן נגד זה, אלא מציג גישה אחרת, של תוכנית עסקית קצרה, מהירה ונגישה יותר. אז בואו נדבר על המגרעות הלא מעטות של תוכנית עסקית ארוכה וכבדה. ראשית, בעלי עסקים ויזמים רבים לא מפנים כל כך הרבה זמן מראש לבניית תוכנית עסקית ארוכה ומפורטת, וכן, לא תמיד יודעים איך לבצע אותה. שנית, תוכנית עסקית ארוכה ומפורטת פעמים רבות פשוט מקשטת את המגירה. עושים אותה כדי להרגיש טוב עם עצמנו, ולא באמת משתמשים בה. במאמר זה נלמד אתכם מספר דגשים לכתיבת תוכנית עסקית בשלושה עמודים בלבד.

בניית תוכנית עסקית
בניית תוכנית עסקית

המודל כולל שישה שלבים לבניית תוכנית עסקית

1. מה אני בעצם מוכר/ת?

השאלה הזאת מורכבת מהסעיפים הבאים:

• מה הבעיה או הבעיות שאני יודע לפתור? איך אני יכול להפוך את חיי הלקוחות שלי לטובים יותר? האם מדובר במוצר "מונע כאב", "משיג שיפור" או גם וגם?

• מה הפתרון או הפתרונות שאני יודע לספק כדי לפתור את הבעיות? 

• איך הפתרון עובד? מה המוצר בעצם? עבור שחקן הכדורגל השכונתי עצם זה שמכרת לו כדור של אדידס, סיפקת עבורו את הפתרון. עבור פסיכולוג – המוצר יכול להיות שישה מפגשים של 45 דקות כל מפגש. בשלב זה מייצרים בקצרה תרשים זרימה של המוצר, הפתרון.

2. בכמה כסף?

• עלויות – כמה עולה לייצר את הפתרון? יש לבחון עלויות קבועות לעומת עלויות משתנות.

• מתחרים – לייצר סקאלה, בכמה המתחרים מוכרים את המוצר מהזול ליקר. כך תתקבל אמת מידה בנוגע לשאלה כמה כסף הלקוחות מוכנים להוציא על מנת לקבל את הפתרון.

• הלקוחות – מי הם הלקוחות שלי? מהו, פחות או יותר, טווח המחירים שיראה להם סביר עבור הפתרון?

• היעדים האישיים שלכם –  מדובר בסעיף החשוב ביותר. העסק נועד לשרת אתכם, ולא להפך. כמה אני רוצה להכניס מהעסק? לצורך העניין, 40 אלף שקלים לחודש (ברוטו), מבלי לעבוד בכלל שישי ושבת? התמחור צריך לקחת בחשבון את היכולת להכיל בחמישה ימים בשבוע את כמות העסקאות שתניב 40 אלף שקלים, או כל יעד ריאלי אחר שהצבתם.

3. למה שיקנו דווקא ממך? 

הבידול הוא נקודת ההשקה בין שלושת הגורמים הבאים: 

  • אישיות – מה באישיות, ניסיון ורזומה שלך ושל הארגון שלך מבדל אתכם מהמתחרים? 
  • מתחרים – מה הם לא מספקים שאני יכול להעניק ללקוחות? זה יכול להתבטא באיכות/בשירות/במחיר או במוצר חדש לגמרי.
  • לקוחות – מה הם צריכים או רוצים לקבל – ולא מקבלים היום? מחירים יותר נמוכים? איכות יותר גבוהה? נוחות יותר גבוהה? מוצר חדש? את זה לומדים באמצעות סקר לקוחות.

4. למי אני מוכר? 

• אפיון הלקוחות: 

– אפיון יבש: גיל, מיקום, תחביבים, מצב משפחתי וכו'.

– אפיון פסיכולוגי: מה הפחדים שלהם? מה מניע אותם? מה מרגש אותם?

– סקר לקוחות: יש שלל דרכים לבצע סקר לקוחות, אבל בשורה התחתונה, כדי להבין מי הם הלקוחות הפוטנציאליים, אין דרך טובה יותר מאשר לשאול אותם מה שאתם רוצים לדעת.

5. איך אני מוכר? 

איך אתם הופכים לקוח מתעניין למשלם? לכתוב בנקודות את שיחת המכירה ואת דרכי השכנוע שלכם.

6. איך אני משווק? 

• מיקום: איפה הלקוחות האידיאליים שלכם נמצאים? איפה יש ריכוזים גדולים שלהם?

• סקר: חלק מסקר הלקוחות הוא לשאול אותם מה המרחבים הפיזיים והווירטואליים בהם הם נמצאים.

כעת מה שנותר לכם הוא רק לכתוב את התוכנית העסקית ולהציב את שלושת הדפים מולכם כל הזמן במשרד – מול העיניים, ולא במגירה.

מאמר זה עניין אתכם, אנו מזמינים אתכם לקרוא את מאמר נפלא, המסביר ומפרט מה זה קופירייטינג.